ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

افزایش نرخ شهریه‌ در دانشگاه بینالود مشهد| مسئولان: مصاحبه نمی‌کنیم، جوابیه می‌دهیم

  • کد خبر: ۴۱۲۸۷
  • ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
افزایش نرخ شهریه‌ در دانشگاه بینالود مشهد| مسئولان: مصاحبه نمی‌کنیم، جوابیه می‌دهیم
بررسی اعتراض دانشجویان در حوزه پاسخگویی مسئولان دانشگاه غیرانتفاعی بینالود بی نتیجه ماند، به خبرنگار شهرآرانیوز اعلام شد که مسئولان این دانشگاه اعتراضات دانشجویان را بعد از چاپ گزارش به‌صورت جوابیه، پاسخ خواهند داد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ جای خنده‌های یواشکی دختران زیر سایه درختان، خالی است و از دور بیشتر از مشتی خاک و برگ به‌چشم نمی‌آید. چند نفری هم که با فاصله می‌آیند و می‌روند، چهره‌هایشان پشت ماسک‌ها پنهان است. هرسال این موقع درست دو سه هفته مانده به مهر، محوطه دانشگاه پر می‌شد از دختران و پسران دانشجو که گروه‌گروه دنبال انتخاب واحدهایشان بودند. پچ‌پچ‌ها و درگوشی حرف زدن‌ها با خنده‌های یواشکی، حالا امسال جایش را به دوری و فاصله داده است.
 
آن‌ها حتی برای رساندن صدای اعتراضشان به گوش مسئولان دانشگاه هم نمی‌توانند مثل هرسال پیگیر باشند. روز‌هایی که دانشگاه کم به خود ندیده است که دانشجویان دسته‌جمعی به اتاق رئیس و این معاون و آن معاون دانشگاه بروند و حقی را مطالبه کنند. این روز‌ها به قول خودشان حتی یک‌درمیان هم مسئولی از دانشگاه را پیدا نمی‌کنند که صدای اعتراضشان را به گوش او برسانند. گلایه‌ها کم نیست و دیگر صدای خنده‌ای در محوطه دانشگاه نمی‌پیچد و همان چشم‌ها هم که از خط افقی ماسک‌ها به ما خیره می‌شوند، موجی از بلاتکلیفی را حکایت می‌کنند.

ماجرا از آنجا شروع شد که دانشجو‌های دانشگاه غیرانتفاعی بینالود مشهد، یکی‌یکی پیام اعتراضشان را به ما در روزنامه شهرآرا رساندند و خواستار شدند که گلایه آن‌ها را به گوش مسئولان مرتبط برسانیم؛ اینکه چرا با وجود نامشخص بودن وضعیت سال تحصیلی آینده دانشگاه‌ها و مشخص نبودن وضعیت کلاس‌ها به‌صورت حضوری یا مجازی در شرایط کرونا و فشار‌های اقتصادی خانواده‌ها، به‌جای مدیریت کردن فضای دانشگاهی، دست به افزایش اعداد و ارقام شهریه‌ها زده‌اند.
 
شهریه‌هایی که برای امور مختلف در دانشگاه هزینه می‌شود و طبیعی است که با مجازی بودن کلاس ها، هزینه‌های دانشگاه باید کاهش یابد، لذا آن‌ها باید یا میزان شهریه‌ها را تخفیف دهند یا در ترم جاری حداقل، مبلغ شهریه‌ها را به میزان قبل نگه دارند و آن را افزایش ندهند. این مطالبه دانشجویان درحالی است که حتی درباره افزایش شهریه هم خبر‌هایی شنیده‌اند و در طرف دیگر ماجرا، آن‌ها در رفت‌وآمدهایشان به دانشگاه در ایام کرونا، مسئول پاسخ‌گویی را پیدا نکرده‌اند یا به‌سختی توانسته‌اند به مسئولان دانشگاه دسترسی یابند.

پول بیشتر با وجود بلاتکلیفی در کلاس‌های مجازی یا حضوری

صبا، دانشجوی ترم ۴ مهندسی معماری در دانشگاه غیرانتفاعی بینالود مشهد است. گلایه می‌کند که چرا این دانشگاه هرترم مبلغ شهریه ثابت را به مقدار زیادی افزایش می‌دهد. او ورودی سال ۹۶ است که ابتدا شهریه ثابتشان ۴۹۵ هزار تومان بود، اما هر ترم از آن‌ها ۸۰۰ هزار تومان گرفتند و حالا برای سال تحصیلی جدید، دانشگاه‌ها این مبلغ را به ۹۰۰ هزار تومان افزایش داده‌اند. شهریه متغیر هم بماند که به تناسب رشته و تعداد واحد سر از چندمیلیون تومان درمی‌آورد. دانشجویان این دانشگاه به گفته او تا امروز که زمان انتخاب واحدشان است، مهلت واریز شهریه ثابت را دارند. درخواست می‌کند که دلیل زیاد شدن شهریه ثابت را از مسئولان دانشگاه جویا شویم.

درصورت تاخیر در واریز شهریه‌ها، نمرات ما را به گروگان می‌گیرند

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی بینالود هم اعتراض خود را نه‌فقط درباره شهریه که در پاسخ‌گو نبودن مسئولان دانشگاه به گوش ما می‌رساند. این دانشجوی ترم ۳ در گروه علوم‌انسانی از شیوه مواجهه مسئولان دانشگاه با دانشجویان، به‌عنوان گروگان‌گیری علمی یاد می‌کند و می‌گوید: برای پرداخت شهریه اصلا کوتاه نمی‌آیند و فرصت بیشتری به دانشجویان نمی‌دهند. اگر حتی یک روز در پرداخت تاخیر کنیم، دسترسی به پورتال را محدود می‌کنند، ولی برای ثبت نمرات، اعمال تخفیف رتبه‌های ممتاز و هرکار دیگری که موظفند انجام بدهند، همیشه تاخیر می‌کنند. حتی به‌خاطر تسویه نکردن به‌موقع شهریه‌هایمان، نمرات ما را صفر می‌کنند و تا چند هفته پیش که حدود ۱۰ روز از تسویه‌حساب من گذشته بود، هنوز نمرات اصلی‌ام را وارد نکرده‌ بودند.

به گفته این دانشجو، مسئولان دانشگاه ساعات کاری‌شان را محدود کرده‌اند و جواب تلفن هم نمی‌دهند. در ایام کرونا در دانشگاه حضور ندارند و برای رفع مشکلاتمان باید زنگ بزنیم و وقت بگیریم. در این ترم نه‌تن‌ها سکته علمی کردیم که حالا باید قلبمان از افزایش شهریه‌ها نیز بلرزد.

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه یادشده حتی از فضاسازی و رفت‌وروب دانشگاه آن‌هم در شرایط کرونا که باید با حساسیت بیشتری انجام شود، گلایه می‌کند و می‌گوید: حتی همان تمیزکاری ساده و معمولی دانشگاه را هم انجام نمی‌دهند. دو هفته پیش، محل عبور دانشجویان اصلا نظافت نشده بود و زمین پر از ملخ مرده بود. اعتراض کردیم تا تمیز کردند، ولی محل رفت وآمد و اتاق‌های خودشان از تمیزی برق می‌زد. متاسفانه اگر اعتراض هم بکنیم، سریع به کمیته انضباطی معرفی می‌شویم.

به مسئولان ملی و استانی نامه زدیم، اما خبری نشد

احسان، یکی دیگر از دانشجویان مهندسی دانشگاه بینالود مشهد است. او اعتراض خود را فراتر از بیان شفاهی، حتی در جمع دیگر دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی مشهد، مکتوب کرده است. می‌گوید: من و تعداد زیادی از هم‌دانشگاهی‌هایم نامه مکتوب در اعتراض به وضعیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی مشهد و مشکلات مختلف ازجمله دریافت شهریه‌های نامتوازن را امضا کردیم. نامه‌ای که این دانشجو از آن سخن می‌گوید، همین چند وقت پیش برای مسئولان مختلف ملی و استانی ارسال شد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دادستان مشهد، کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی و رئیس نهاد نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه‌ها ازجمله متولیان و مسئولان در حوزه مرتبط با دانشگاه‌ها بودند که این نامه اعتراضی برای آن‌ها ارسال شده است.
 
در بخشی از این نامه، دانشجویان موسسات آموزش‌عالی غیرانتفاعی مشهد اعلام کرده‌اند که با توجه به اینکه در شرایط کرونا بسیاری از هزینه‌ها و تعهدات دانشگاه‌ها در قبال دانشجو اعم از کادر‌های اداری، آزمایشگاهی، نظافتی و آموزشی، برگزاری امتحانات میان‌ترم و پایان‌ترم و هزینه اوراق و مراقب، هزینه‌های سرویس ایاب‌وذهاب، هزینه‌های امور جاری همچون آب و برق و گاز و هزینه نظافت و نگهداری از ردیف وظایف دانشگاه‌های غیرانتفاعی کاسته شده است، لذا درخواست برگشت بخشی از شهریه را دارند و حتی تاکید کرده‌اند که اگر دانشگاه‌ها این مبالغ را به‌صورت نقدی ندارند، در ترم‌های بعد با اعمال تخفیف جبران کنند.
 
در بند دیگری از این اعتراض کتبی، هم قید شده است که کلاس‌های آموزش عملی در همه گروه‌های آموزشی مختلف با توجه به شرایط موجود برگزار نشده است که هزینه‌های این کلاس‌ها هم بخش درخورتوجهی از شهریه برخی گروه‌های آموزشی را دربر می‌گیرد، اما به دانشجویان برگشت داده نشده است. با درنظر گرفتن این نکته‌ها، حالا دانشجویان در ترم جدید انتظار تخفیف دارند، اما به‌جای آن با افزایش ناگهانی شهریه‌ها مواجه شده‌اند.
کل پاسخی که از این اعتراض‌ها دست دانشجویان را گرفته است، این است که فعلا شرایط همین است و بازگشت و تخفیف شهریه در ایام کرونا، هم مصوبه‌ای ندارد که دانشگاه به آن عمل کند.

مصاحبه نمی‌کنیم، جوابیه می‌دهیم

برای پیگیری و بررسی اعتراض دانشجویان، سراغ مسئولان دانشگاه غیرانتفاعی بینالود مشهد رفتیم. بعد از هماهنگی‌های لازم برای مصاحبه با رئیس دانشگاه، به خبرنگار ما اعلام شد که مصاحبه نمی‌دهند و فقط اعتراضات دانشجویان را بعد از چاپ گزارش به‌صورت جوابیه، پاسخ خواهند داد، با این حال بازهم برای دریافت پاسخ منتظر ماندیم، اما رایزنی‌های خبرنگار ما بی‌نتیجه ماند.

در سوالات ارسالی به مسئولان دانشگاه بینالود، اعتراض دانشجویان به دردسترس نبودن آن‌ها را مطرح کردیم که روابط‌عمومی دانشگاه اعلام کرد: شماره همراه مدیران دانشگاه به دانشجویان اعلام شده است و می‌توانند تماس بگیرند.

همچنین درباره افزایش شهریه با وجود کرونا و غیرحضوری بودن خیلی از کلاس‌های درس، روابط‌عمومی دانشگاه بینالود اعلام کرد که در سال گذشته به میزان ۲۵درصد در شهریه به دانشجویان تخفیف داده‌اند. درباره شهریه ثابت نیز اعلام کردند: مبلغ اولیه به‌صورت علی‌الحساب از دانشجویان گرفته می‌شود و رقم آن به معنای شهریه ثابت نیست.

این اظهارات درحالی است که دانشجویان به همین علی‌الحساب گرفتن مبلغ اولیه برای انتخاب واحد دروسی که باید شهریه ثابت بدهند، اعتراض دارند. درواقع مبلغ شهریه ثابت باید شفاف باشد، اما با عنوان علی‌الحساب از دانشجویان دریافت می‌شود که دانشجویان از همین نحوه دریافت شهریه ثابت گله دارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->